Tipuri de becuri pentru automobile
-1060x400w.jpg)
Echipamentul de iluminat auto este un set de dispozitive care sunt montate în interiorul și în jurul perimetrului mașinii și care asigură iluminarea suprafeței drumului în întuneric, indică dimensiunile mașinii și avertizează asupra manevrelor altor utilizatori ai drumului. Primele becuri auto funcționau cu kerosen, apoi au apărut revoluționarele becuri cu incandescență ale lui Edison, iar sursele de lumină moderne au mers și mai departe. Vom vorbi despre tipurile de lămpi auto mai târziu în acest articol.
STANDARDE PENTRU BECURI AUTO
Becurile pentru autovehicule diferă nu numai prin tip, ci și prin bază. Baza filetată cunoscută a fost propusă de Edison în 1880, iar de atunci au apărut multe opțiuni. Există trei standarde principale de soclu întâlnite în SIC:Domestic GOST 17100-79 / GOST 2023.1-88.
European IEC-EN 60061-1.
American ANSI.
Standardul european este mai comun și are propriile simboluri care determină tipul de lampă și soclu. Printre acestea se numără:
T - se referă la o lampă mini (T4W).
W (la începutul denumirii) - fără bază (W3W).
W (la sfârșit, după număr) - indică puterea în wați (W5W).
H - denumire pentru lămpile cu halogen (H1, H6W, H4).
C - soffit.
Y - bec portocaliu pentru lămpi (PY25W).
R - balon de 19 mm (R10W).
P - bec de 26,5 mm (P18W).
TIPURI DE SOCLURI PENTRU LĂMPI AUTO
Tipul de conexiune cu cartușul este de obicei indicat pe corp. Există următoarele tipuri de socluri utilizate pe automobile.SOFFIT (S)
Becurile de soclu sunt utilizate în principal pentru a ilumina interiorul, plăcuțele de înmatriculare, portbagajul sau torpedoul. Ele sunt amplasate între contacte cu arc, ceea ce le face să arate ca niște siguranțe. Marcate cu litera S.
FLANGED (P)
Capacele de acest tip sunt desemnate cu litera P și sunt utilizate în principal la farurile de fază lungă și scurtă, unde este necesară o poziție clară a spiralei în raport cu caroseria. De asemenea, astfel de lămpi se numesc lămpi de focalizare.
FĂRĂ BAZĂ (W)
Lămpile de acest tip sunt desemnate cu litera W. Buclele de sârmă se formează pe mareele becului și sunt fixate datorită elasticității contactelor care înconjoară aceste bucle. Aceste becuri pot fi demontate și montate fără a fi rotite. În mod obișnuit, acesta este un standard miniatural (T). Acestea sunt utilizate pe scară largă în mașini și ghirlande.
PIN (B)
Lămpile cu soclu cu pin sunt cele mai utilizate în automobile. O astfel de conexiune este, de asemenea, numită baionetă, atunci când baza este fixată în mandrină printr-o rotire.
O conexiune simetrică cu pini cu denumirea BA și o conexiune asimetrică cu pini (BAZ, BAY) sunt, de asemenea, împărțite. O literă mică în marcaj indică numărul de contacte: p (5), q (4), t (3), d (2), s (1).
Următorul tabel prezintă amplasarea lămpilor auto, tipul și marcajul acestora pe bază.
Unde se instalează becul în mașină | Tip de bec | Tipul de bază |
Faruri frontale (înalte / joase) și faruri de ceață | R2 | P45t |
H1 | P14,5s | |
H3 | PK22s | |
H4 | P43t | |
H7 | PX26d | |
H8 | PGJ19-1 | |
H9 | PGJ19-5 | |
H11 | PGJ19-2 | |
H16 | PGJ19-3 | |
H27W / 1 | PG13 | |
H27W / 2 | PGJ13 | |
HB3 | P20d | |
HB4 | P22d | |
HB5 | PX29t | |
Lumini de frână, indicatoare de direcție (spate / față / lateral), lumini spate | PY21W | BAU15s / 19 |
P21 / 5W | BAY15d | |
P21W | BA15s | |
W5W (side) | ||
WY5W (side) | ||
R5W, R10W | ||
Luminile de parcare și iluminatul interiorului | T4W | BA9s / 14 |
H6W | PX26d | |
C5W | SV8,5 / 8 | |
VARIETĂȚI DE BECURI AUTO ÎN FUNCȚIE DE TIPUL DE ILUMINARE
În afară de diferența în ceea ce privește tipul de conexiune, produsele de iluminat auto diferă în funcție de tipul de iluminare.BECURI CU INCANDESCENȚĂ CONVENȚIONALE
Astfel de becuri sunt utilizate pe scară largă în viața de zi cu zi. Ca filament se folosește un filament de tungsten sau de carbon. Pentru a împiedica oxidarea tungstenului, aerul este evacuat din balon. Atunci când este alimentat cu energie, filamentul se încălzește până la 2000K și oferă o strălucire.Tungstenul ars se poate depune pe pereții balonului, reducând transparența. Adesea, firul se arde pur și simplu. Eficiența unor astfel de produse se situează la nivelul de 6-8%. De asemenea, din cauza lungimii filamentului, lumina este împrăștiată și nu oferă focalizarea dorită. Din cauza acestor și altor dezavantaje, lămpile cu incandescență convenționale nu mai sunt folosite ca sursă principală de lumină în automobile.
BECURI AUTO HALOGEN
O lampă cu halogen funcționează, de asemenea, pe principiul incandescenței, numai că becul conține vapori de halogen (gaz tampon) - iod sau brom. Acest lucru ridică temperatura bobinei la 3000K și, de asemenea, prelungește durata de viață de la 2000 la 4000 de ore. Puterea luminoasă este cuprinsă între 15 și 22 lm / W.Atomii de tungsten eliberați în timpul funcționării reacționează cu oxigenul rezidual și gazele tampon, ceea ce elimină apariția unui depozit pe balon. Forma cilindrică a becului și spirala scurtă asigură o focalizare excelentă, prin urmare, astfel de produse sunt cel mai adesea utilizate pentru farurile din mașini.
BECURI AUTO XENON
Becul auto xenon este un tip modern de corp de iluminat. Sursa de lumină este un arc electric format între doi electrozi de tungsten, care se află într-un bec umplut cu xenon. Pentru a crește puterea luminoasă, xenonul este presurizat până la 30 de atmosfere. Temperatura de culoare a radiației ajunge la 6200-8000K, prin urmare, pentru astfel de lămpi sunt necesare condiții speciale de funcționare și întreținere. Spectrul este mai apropiat de lumina zilei, dar există și lămpi cu mercur-xenon care dau o nuanță albăstruie. Fasciculul de lumină nu este focalizat. Pentru aceasta, se folosesc reflectoare speciale care focalizează lumina în direcția dorită.Astfel de dispozitive dau o strălucire excelentă, dar există și dezavantaje în utilizarea lor. În primul rând, mașina trebuie să fie echipată cu un sistem de reglare automată a înclinării fasciculului și cu spălătoare de faruri pentru a preveni orbirea vehiculelor care vin din sens opus. De asemenea, este necesar un bloc de aprindere pentru a furniza tensiunea necesară pentru ca arcul electric să se producă.
BECURI AUTO LED
Becurile auto LED câștigă din ce în ce mai multă popularitate în prezent. Inițial, becurile cu LED au fost utilizate în principal pentru luminile de frână, lămpile din spate etc. În viitor, producătorii de automobile pot trece complet la becuri cu LED-uri.Strălucirea în astfel de lămpi se formează ca urmare a eliberării de fotoni din semiconductori atunci când se aplică electricitate. Spectrul poate fi diferit în funcție de compoziția chimică. Puterea lămpilor LED pentru automobile poate ajunge la 70-100 lm / W, care este de câteva ori mai mare decât cea a lămpilor cu halogen.
Avantajele tehnologiei LED includ:
- rezistență la vibrații și șocuri;
- eficiență ridicată;
- consum redus de energie;
- temperatură ridicată a luminii;
- respectarea mediului.
Lasa un comentariu